Adeseori, negocierile comerciale sunt asimilate
tehnicilor de vânzare. Cu toate acestea, exista câteva deosebiri esentiale
între cele doua procese:
Vânzarea consta în a convinge un interlocutor – client
potential – ca produsul/serviciul vânzatorului raspunde cel mai bine nevoilor
cumparatorului.
Negocierea consta în a analiza împreuna o
situatie unde exista un interes comun, astfel încât sa se armonizeze scopurile
opuse ale partilor în vederea obtinerii unei satisfactii reciproce.
Indiferent de natura lor, tehnicile de vânzare sunt
integrate în procesul negocierilor ca fiind specifice. Astfel, argumentarea,
atât în vânzari, cât si în negocieri, se supune unor criterii care determina
eficacitatea globala a respectivelor procese:
*pertinenta
se obtine prin recurgere la fapte, adaptarea argumentelor ca limbaj la
asteptarile clientului si de obicei, cu probe;
*empatia
rezulta din capacitatea de a resimti nevoile, asteptarile, aspiratiile si
dorintele, inclusiv a motivatiei clientului, dar si din sensibilitatea la
atitudinile si interactiunile sociale;
*intuitia
însotita de capabilitatea de a utiliza mixul de întrebari si de abilitatea de a
raspunde, va determina capacitatea de influentare a partenerului;
*eficienta
înseamna concentrarea efortului de negociere, concentrare însotita de o
atitudine sobra, câteodata chiar solemna;
*soliditatea
argumentarii înseamna capacitate de a ocoli obstacolele, de a pretexta si de a
se „agata” de argumentele si punctele slabe ale partenerilor pentru
a se impune în final;
*orientarea
presupune ca argumentarea sa sustina obiectivele prestabilite;
*laritatea
argumentelor, mixarea acestora, utilizarea dialogului, si nu a monologului.
Principalii pasi ai negocierii de vânzari sunt:
*cautarea
sistematica a informatiilor necesare;
*selectarea
„tintei”, adica relevarea motivelor care transforma un client potential într-unul
sigur, nu neaparat pe termen scurt;
*planificarea
strategica a vânzarii;
*evidentierea
avantajelor care reies din afacere: costuri, caracteristici functionale etc.;
* negocierea
propriu-zisa dintre vânzator si cumparator;
* încheierea
contractului.
No comments:
Post a Comment