Comunicarea scrisă poate avea o dominantă intra-personală,
dar şi una inter-personală. Într-o comunicare scrisă se folosesc de obicei
câteva elemente precum: folosirea frazelor cu o
lungime medie (15-20 de cuvinte), a paragrafelor centrate asupra unei singure
idei, a cuvintelor înţelese cu siguranţă de receptor ; evitarea exprimării
comune, tipică limbajului oral, a cuvintelor inutile, redundante; alegerea
cuvintelor încărcate de afectivitate optimă în contextul pedagogic creat, a
expresiilor afirmative, toate acestea fiind elemente utile intr-o integrare
eficace între suportul scris şi cel oral în cadrul comunicării didactice.
Comunicarea scrisă are câteva avantaje. Printre care amintim:
1) durabilitatea în raport cu forma orală a comunicării;
2) textul poate fi văzut/citit de mai multe persoane;
3)poate fi citit la un moment potrivit şi poate fi recitit etc.
Comunicarea scrisă are câteva avantaje. Printre care amintim:
1) durabilitatea în raport cu forma orală a comunicării;
2) textul poate fi văzut/citit de mai multe persoane;
3)poate fi citit la un moment potrivit şi poate fi recitit etc.
Paşii în comunicarea
scrisă sunt similari
celor din structurarea unui discurs: exista o fază de pregătire (stabilirea obiectivelor,
a rolului şi a audienţei - cei care vor citi textul - a punctelor-cheie pe care
dorim să le reţină aceştia din urmă) şi o fază de redactare (ideile principale
sunt dezvoltate urmărind o serie de indicatori precum : claritate,
credibilitate, concizie, folosind cele trei părţi ale unei redactări:
introducere, cuprins şi încheiere.
“Înainte de a scrie învata sa gândesti”- N. Boileau
Comunicarea
verbala scrisa ridica unele probleme specifice legate de faptul ca
are în cea mai
mare parte un caracter formal, nu beneficiaza de avantajele feed-backului
imediat, este o comunicare ce ramâne înregistrata si poate ajunge la
destinatarii
neintentionati de
emitent. Acest gen de comunicare abordeaza în general
problematica documentelor
specifice:
– note si
circulare care sunt documente ce transmit instructiuni în interiorul
unei organizatii
;
– rapoarte si
propuneri scrise care sunt documente cu standarde proprii fiecarei
organizatii
privind forma acestora ;
–
scrisoarea ca document managerial folosit în comunicarea cu exteriorul
organizatiei ;
– documente
caracteristice procesului de evaluare si procesului de angajare
(scrisoarea de
intentie, curriculum vitae, etc)
No comments:
Post a Comment