Sunday, February 5, 2012

49 50 51.Comunicarea în scris. Modalităţi şi tehnici de realizare





Comunicarea scrisă poate avea o dominantă intra-personală, dar şi una inter-personală. Într-o comunicare scrisă se folosesc de obicei câteva elemente precum: folosirea frazelor cu o lungime medie (15-20 de cuvinte), a paragrafelor centrate asupra unei singure idei, a cuvintelor înţelese cu siguranţă de receptor ; evitarea exprimării comune, tipică limbajului oral, a cuvintelor inutile, redundante; alegerea cuvintelor încărcate de afectivitate optimă în contextul pedagogic creat, a expresiilor afirmative, toate acestea fiind elemente utile intr-o integrare eficace între suportul scris şi cel oral în cadrul comunicării didactice. 
Comunicarea scrisă are câteva avantaje. Printre care amintim: 
1) durabilitatea în raport cu forma orală a comunicării; 
2) textul poate fi văzut/citit de mai multe persoane; 
3)poate fi citit la un moment potrivit şi poate fi recitit etc.

Paşii în comunicarea scrisă sunt similari celor din structurarea unui discurs: exista o fază de pregătire (stabilirea obiectivelor, a rolului şi a audienţei - cei care vor citi textul - a punctelor-cheie pe care dorim să le reţină aceştia din urmă) şi o fază de redactare (ideile principale sunt dezvoltate urmărind o serie de indicatori precum : claritate, credibilitate, concizie, folosind cele trei părţi ale unei redactări: introducere, cuprins şi încheiere.



“Înainte de a scrie învata sa gândesti”- N. Boileau

Comunicarea verbala scrisa ridica unele probleme specifice legate de faptul ca
are în cea mai mare parte un caracter formal, nu beneficiaza de avantajele feed-backului imediat, este o comunicare ce ramâne înregistrata si poate ajunge la destinatarii
neintentionati de emitent. Acest gen de comunicare abordeaza în general
problematica documentelor specifice:
– note si circulare care sunt documente ce transmit instructiuni în interiorul
unei organizatii ;
– rapoarte si propuneri scrise care sunt documente cu standarde proprii fiecarei
organizatii privind forma acestora ;
– scrisoarea ca document managerial folosit în comunicarea cu exteriorul
organizatiei ;
– documente caracteristice procesului de evaluare si procesului de angajare
(scrisoarea de intentie, curriculum vitae, etc)

No comments:

Post a Comment