Tuesday, February 7, 2012

5 Paradigme ale comunicării. Paradigma tranzactională.


Paradigma tranzacţională
Paradigma tranzacţională orientează interesul către palierul interpersonal, interacţional, respectiv asupra modalităţilor de codare-decodare ale mesajului, fără insă a eluda dimensiunea intrapsihică. Elementele
esenţiale ale comunicării se situează la nivelul de conţinut al mesajului, in timp ce structura internă a individului devine secundară. Prototipul paradigmei este analiza tranzacţională propusă de Eric
Berne, autor cu formare psihanalitică. Teoria lui Berne reprezintă o adaptare a celei de a doua topice freudiene (Se-ul, Eul, Supraeul) intr-o perspectivă nuanţat intersubiectivă. Corespunzător Se-ului freudian, rezervor pulsional in care afectele sunt procese de descărcare, Berne propune archeopsycheea, instanţă
graţie căreia individul trăieşte spontan, necenzurat, precum un copil, emoţiile: mandrie, bucurie, furie, plăcere, frustrare, iubire etc. Corespunzător Eului freudian, instanţă care mediază şi realizează
compromisul dintre normă şi pulsiune, dintre plăcere şi normă, Berne propune neopsycheea, formaţiune care permite modularea trăirilor, amanarea descărcării directe prin intermediul funcţiilor rezolutive şi
programatice ale gandirii. In mod ireductibil există trei stări ale Eului:
Eul Copil (archeopsyche) – indică palierul afectiv al personalităţii, liber de constrangeri, centrat pe trăire adaptată – defensivă – sau rebelă. Mesajul conţine dorinţa in expresia ei directă prin care se poate manipula şi controla, este susţinut de afecte pozitive sau negative.
Eul Adult (neopsyche) – reprezintă aspectul raţional prin care individul estimează probabilităţi şi decide in raport cu elementele realităţii. Mesajele generate de această stare a Eului conţin o importantă
componentă rezolutivă, fundamentată pe analiză, comparare, negociere, invăţare.
Eul Parental (exteropsyche) – structurat conform principiului datoriei, poate fi asociat imperativului trebuie, are o componentă limitativă şi una protectivă. In ordine limitativă, mesajul generat de această
stare a Eului va conţine ordine, judecăţi, ameninţări; protectiv – va ingriji şi consola. Eul parental este sediul etic şi axiologic, palierul normativ al individului.

Conceptul central al teoriei, cel de tranzacţie, indică valenţele intersubiective ale teoriei lui Eric Berne. Tranzacţia determină esenţa relaţiei dintre două persoane şi se realizează la nivelul Eului. Fiecare
stare a Eului tinde să interacţioneze cu o altă stare complementară. De exemplu, mesajul parental normativ („Astăzi trebuie să faci ore suplimentare!”) determină o reacţie infantilă defensivă („Nu pot!”) şi
constituie o tranzacţie complementară. Dacă reacţia nu este infantilă, ci de adult („Putem rezolva maine!”) sau de părinte („Trebuie să organizezi mai eficient timpul!”), tranzacţia este incrucişată. Prin urmare, tipul de tranzacţie se naşte din interacţiunea dintre stări ale Eului: complementare dacă se păstrează categoria şi incrucişate dacă se schimbă. Complementar există trei tranzacţii posibile: pot interacţiona doi copii, doi adulţi sau doi părinţi. Incrucişat sunt şase tranzacţii: părinte – adult, părinte – copil, adult – părinte, adult – copil, copil – părinte, copil – adult. Din raportul intern dintre stările Eului dar mai ales in raport cu Celălalt se nasc atitudinile existenţiale. Esenţa atitudinii existenţiale se referă la acceptare: de sine şi a celuilalt. De pildă, pe plan intern, subiectiv, dacă starea de părinte este exacerbată şi va cenzura permanent starea de copil, individul nu işi va accepta trăirile fiind inclinat spre o perspectivă rigid-normativă asupra vieţii. Sunt posibile patru atitudini existenţiale: acceptare de sine cu acceptarea celuilalt, acceptare de sine cu rejecţia celuilalt, neacceptare de sine cu acceptarea celuilalt, neacceptare de sine cu rejecţia celuilalt. Conceptul metaforic de „tricou” se referă la imaginea de sine pe care o afişăm, determinată de atitudinea existenţială. Represia afectivă este posibilă in cadrul oricărui gen de tranzacţie şi in special in cele incrucişate. Individul nu poate comunica trăirea sa indiferent de care stare a Eului ar fi produsă. Analiza tranzacţională presupune identificarea tiparelor de interacţiune – a tranzacţiilor care se repetă ciclic şi asamblează un „joc”. Prin jocuri se incearcă satisfacerea nevoilor vitale ale indivizilor graţie interacţiunilor a căror redundanţă le fac inteligibile. Analiza jocurilor presupune descrierea semnificaţiei rolurilor, a scopurilor şi avantajelor obţinute de participanţi.

No comments:

Post a Comment