In raport cu problematica oedipiană, se remarcă două
contexte esenţiale de comunicare: cea care trimite la binomul originar – cuplul
şi cea care trimite spre terţ,
multiplul – grupul. Trecerea de la un
context la celălalt a fost „marcată” cultural prin norme de raportare la alter,
precum politeţea. In definitiv, normele comportamentale ale politeţei reprezintă,
in mod originar, invocarea unui context grupal intr-unul de comunicare binar. Instituirea
spaţiului personal, funcţia fundamentală a politeţei, se face prin invocarea
terţului. In ciuda faptului că pluralul majestăţii, transferat in normele
politeţei, s-a născut in imperiul roman dintr-un context „administrativ”, se
intemeiază pe nevoia individului de a nu se afla singur in compania străinului,
resimţit ca potenţial periculos.
Aceeaşi funcţie o indeplineşte şi pluralul modestiei.
Atat celălaltstrăin cat şi „noi” devenim „domniile noastre”, o mulţime. Comunicarea
politicoasă pune in raport două grupuri şi nu doi indivizi. Terţul constituie
spaţiul de protecţie in faţa „instabilităţii”, in primul rand reprezentative, a
străinului. Relaţia binară, matrice originară relaţională, este incărcată cu „sedimente”
afective, care ii ingreunează gestiunea: in raportul binar sunt trăite
extremele afective cu potenţial traumatic. Pluralul politeţei constituie o
defensă, articulată cultural, contra necunoscutului relaţional: nu trebuie ca
in faţa străinului să te afli singur, precum va fi fost in raport „obiectul
originar”, cu mama. In context terţiar, pericolul este limitat după cum tatăl, „primul”
terţ a redistribuit, pe măsura prezenţei acestuia (psihice) in relaţie cu
copilul, echilibrul
dinamic. Se poate trece de la pluralul politeţei la
singularul familiar numai după ce perioada de securizare reciprocă a fost
epuizată şi pericolul oricărui tip de agresiune psihică a fost minimizat. In măsura
in care individul se simte insecurizat faţă de celălalt, chiar dacă raportul a fost
stabilizat, va continua să invoce terţul, prin adresarea politicoasă. Comportamentul
politicos induce, in acest caz, distanţă (scopul extrem protectiv al
individului „politicos”). Există tendinţa ca distanţa să fie anulată rapid prin
nevoia de adresare „naturală”, relaxată, care a căpătat şi expresie vestimentară.
Stilul „cool”, care propune o vestimentaţie de spaţiu intim unui context
public, este o reacţie la distanţa afectivă, normativă, care instrăinează
individul, incepand din perioada sa de dezvoltare timpurie. „Naturaleţea”
comunicării autentice, inlocuită cu distanţa, cu represia afectivă dictată de
principiul datoriei, este restituită prin relaxarea afectivă in care celălalt
este din primul moment tu şi spaţiile personale sunt restranse. Este o manieră de
reacţie compensatorie, frecvent defensivă şi reparatorie pentru tulburarea
capacităţii de
comunicare autentică.
No comments:
Post a Comment