Poziţia empatică
Inţelegerea empatică se fundamentează pe un proces de
identificare, prin adoptarea cadrului de referinţă intern al celuilalt. Presupune
un răspuns senzitiv, adaptat şi non-evaluativ la sentimentele şi trăirile celuilalt.
Capacitatea empatică se exprimă in acceptarea distanţei şi respectarea spaţiului
pe care celălalt il avansează: orice. „Zonele” relaţiei sunt valori culturale
ale reflexelor afective specifice fiecărui individ, constituite şi consolidate
la interferenţa dintre cultură şi personalitate:
− zona intimă – intre 15 şi 45 de cm. Este zona in care subiectul
permite, voluntar, accesul persoanelor semnificative,
inalt investite
afectiv;
− zona personală –
intre 45 cm şi 1 m. Este rezervată persoanelor
apropiate, dar este deschisă şi situaţiilor sociale cu
caracter ceremonial;
− zona socială – 1 m şi 3 m. Indică
distanţa de siguranţă păstrată
in relaţie cu persoanele necunoscute, potenţial
insecurizante, care
generează tensiune;
− zona publică – peste 3 m. Este spaţiul
necesar subiectului
pentru a se proteja de multiplicitatea resimţită ca
agresivă a maselor de
indivizi inţelegere
mentală.
Indicatori ai deficienţei empatice şi ai situării
defensive determinate de atitudini complementare ascendente sau descendente102:
• intrebări de genul „De ce?”;
• intreruperea brutală a celuilalt;
• intervenţia tangenţială sau paralelă,
prin care discursul este
dirijat diferit faţă de dorinţa interlocutorului;
• normarea,
judecata etică: „Sunteţi neadecvat, defensiv, incapabil
de a sesiza ceea ce se petrece cu adevărat”;
• interpretarea hazardată, prin avansarea
de relaţii cauzale situate
la distanţă de realitatea afectivă a individului: „Vă tot
criticaţi după cum
vă criticau părinţii”;
• intervenţia clişeu: „La ce vă gandiţi?”;
• propunerea de soluţii;
• a evalua, a invinovăţi;
• a
moraliza;
• a
analiza;
• a
eticheta: „Eşti stupid pentru că ai făcut ...”;
• a
comanda, a fi directiv;
•
a
lăuda;
Autenticitate şi incredere
Autenticitatea reprezintă capacitatea individului de se
dezvălui aşa cum este, fără a resimţi implicit nevoia de a se recomanda sub un
fals Eu pe care să-l menţină printr-o atitudine rigidă. Autenticitatea se află
in raport direct cu violenţa internă şi traumele afective pe care individul,
din momentul in care le-a trăit, le perpetuează in comportament sub diferite
forme reparatorii. Comunicarea
eficientă presupunere trăirea impărtăşită a increderii. Increderea se avansează atitudinal prin considerarea
interlocutorului ca apt de a comunica eficient şi nu se solicită sau acordă
verbal.
„Dilema prizonierului” este o situaţie prototip pentru
comunicare,
in măsura in care liantul esenţial este increderea in
faptul că celălalt nu ne poate aduce prejudicii, in special afective. Doi
indivizi sunt bănuiţi de comiterea unui infracţiuni grave. Conform probelor, nu
pot fi condamnaţi decat la doi ani de inchisoare. De aceea, singura modalitate prin
care infractorii pot fi acuzaţi pentru totalitatea faptelor comise rămane
auto-incriminarea. Procurorul ii separă şi le face individual următoarea propunere:
„Dacă vei colabora cu acuzarea şi vei face mărturisiri complete, vei fi
eliberat imediat iar complicele tău va fi condamnat la zece ani de inchisoare. Dacă
amandoi colaboraţi şi faceţi declaraţii complete, veţi fi condamnaţi la cinci
ani de inchisoare”. Dilema se referă la modalitatea eficientă in care fiecare
prizonier se raportează la celălalt, la capacitatea de a-i anticipa reacţia,
conform reprezentării interne pe care o are despre acesta. Dilema se referă, pe
fond, la a-i acorda sau nu incredere partenerului, in virtutea reacţiei sale simetrice
sau diferite. In cazul in
care există incredere reciprocă şi interes comun, prizonierii vor păstra tăcerea
şi vor rămane in inchisoare numai doi ani. In situaţia lipsei de incredere,
soluţia care se impune este auto-incriminarea, intrucat există riscul unei
pedepse de zece de ani (dacă numai un prizonier va păstra tăcerea); tot in
această situaţie, in cel mai bun caz (lipsa reciprocă de incredere), pedeapsa
va fi de cinci ani. Pierderea increderii este trăită dificil intrucat este
resimţită incoerenţa reprezentării interne a celuilalt. In măsura in care orice
obiect-persoană are o reprezentare internă, o imagine asupra celuilalt, increderea
se acordă in raport cu nivelul de securizare pe care interlocutorul sub forma
sa de „obiect intern” il are. De aceea, acordarea increderii şi modul in care
se face are efect asupra celuilalt. Graţie unei reprezentări interne stabile şi
securizante ne comportăm ca şi cum „ştim” că nu putem fi inşelaţi, ceea ce ii
permite celuilalt să conţină o reprezentare internă simetrică, care să fie intărită
şi implinită comportamental. Cu alte cuvinte,
orice proces de comunicare incepe cu maniera in care este reprezentat
interlocutorul. Reprezentarea internă a celuilalt se operaţionalizează
atitudinal, paraverbal şi se exprimă comportamental, pentru a determina
reprezentările şi reacţiile celuilalt. Increderea in obiect depinde, prin
urmare, de nivelul de incredere din subiect. Increderea este efectul unei
atitudini personale, resimţite de celălalt ca efect al propriei coerenţe şi
onestăţi afective. Pe fondul nevoii culturale de inscriere intr-un optimum
personal, individul are nevoie de asigurări privind acceptarea necondiţionată a
relaţiei. In afara senzaţiei de incredere, de a fi acceptat, va folosi „măşti”
prin care să-şi camufleze şi compenseze nevoile reale: va fi inteligent,
coerent, drept, amabil, puternic etc. pentru a se asigura că nu va fi rejectat.
No comments:
Post a Comment