Inferioritate şi comunicare
In raport cu idealul de viaţă, se formează şi atitudinea
faţă de viaţă: optimismul rezultă din increderea copilului de a se putea achita
de sarcini. Optimiştii sunt cei la care dezvoltarea caracterului urmează, in
ansamblu, o direcţie fără ocoliri, au incredere in sine, atitudine favorabilă
vieţii, se autoestimează judicios. Pesimismul este o consecinţă a incapacităţii
de a rezolva sarcinile şi determină şovăială, timiditate, inchidere in sine.
Pesimiştii au un permanentsentiment de inferioritate, caută sprijin in
incertitudinea generală pe care o resimt. Individul işi poate reduce senzaţia
de insecuritate prin sentimentul de comuniune pe care il resimte in societate.
Capacitatea de a comunica şi de a se transpune in celălalt, empatia, sunt
intemeiate de sentimentul nativ de comuniune socială. Resursa educativă
esenţială constă in conectarea copilului la sentimentul de comuniune socială. Fantasmele
puterii sunt prezente in imaginarul individului din prima copilărie. Nevoia de
putere, de superioritate, este omniprezentă, intrucat conferă protecţie in faţa
celuilalt. Exerciţiul superiorităţii este instituţionalizat prin constituirea
idealului, care antrenează fantasme de grandoare, compensatorii pentru starea
reală, de deficienţă a individului. Educabilitatea este determinată, prin
urmare, de inferioritate şi de
aspiraţia,
reparatorie, spre putere. Fantasmele puterii sunt prezente in imaginarul
individului din prima copilărie. Nevoia de putere, de superioritate, este
omniprezentă, intrucat conferă protecţie in faţa celuilalt. Exerciţiul
superiorităţii este instituţionalizat prin constituirea idealului, care
antrenează fantasme de grandoare, compensatorii pentru starea reală, de
deficienţă a individului. Educabilitatea este determinată, prin urmare, de
inferioritate şi de aspiraţia, reparatorie, spre putere. Agresivitatea este generată
de un profund sentiment de insecuritate, care poate fi gestionat numai prin
lupta perpetuă cu celălalt in vederea obţinerii superiorităţii, in ciuda faptului
că scopul originar va fi fost contactul autentic. Persoanele care sunt
agresate, in incercarea de a-şi depăşi sentimentul de slăbiciune, devin anxioşi,
precauţi, critici, lipsiţi de incredere in ei şi in ceilalţi
Ideal şi comunicare
Nimeni nu doreşte să fie subiectul unei vieţi „simple”
pentru că este considerată, fără echivoc, o expresie a ratării. Viaţa simplă este inlocuită, din start, cu imperativul
unei vieţi „complicate” in ordinea idealului. „Idealul simplităţii” devine o
expresie inconsistentă. Cu toate acestea, comunicarea autentică presupune
capacitatea de situare in ordinea „simplităţii”, care „coboară” individul de la
inălţimea idealului, pentru a-l aşeza in ordinea firească a raportului cu
celălalt
Un individ cu o puternică apetenţă spre corecţie
personală nu poate comunica autentic cu celălalt: deficienţele interne şi cele
proiectate in interlocutor canalizează mesajul spre timpul viitor reparator şi impiedică
trăirea in prezentul necondiţionat al relaţiei. In mod paradoxal, faţă de
valorile „progresiste” ale societăţii actuale, indreptată spre obiective
externe, implinirea destinală are o alchimie centrată asupra interiorului fiinţei.
Fără a eluda valoarea externă a vieţii,
reacţia faţă de alcătuirile mundane este un reflex al coordonatelor interne. De
aceea, un consistent scop destinal se referă la trăirea, in raport cu propria
persoană, a sentimentelor de autenticitate, creativitate, pace interioară,
iubire de sine (fără supracompensări) şi credinţă in propria persoană. Toate acestea sunt reflexul unui bune autostime care
permite desfăşurarea vitală a forţelor interioare, fără represii mortificatoare
şi staze afective. Capacitatea de comunicare eficientă se dobandeşte cu măsura
bună-stării interioare şi se pierde prin risipa prezentului şi a acceptării
coordonatelor personale, in virtutea unor „promisiuni”, de asemenea interne, a
unui viitor niciodată atins
No comments:
Post a Comment