Saturday, February 4, 2012

63. Atitudini ineficiente in procesul de comunicare . Efecte si consecinte


Atitudini ineficiente in  procesul de comunicare . Efecte si consecinte
Sursa fundamentală a contactului autentic se află, deci, in atitudine. Atitudinea şi perspectiva globală asupra celuilalt influenţează fundamental comunicarea. Situarea „ascendentă” faţă de interlocutor poate avea ca efecte nevoia de:
1. a norma personalitatea şi comportamentul celuilalt in virtutea
propriilor idealuri.
2. a consola, ca şi cum celălalt nu este capabil să-şi trăiască
imprejurările de viaţă
3. a interpreta, ca şi cum celălalt nu este capabil să-şi semnifice
experienţele.
4. a oferi soluţii sau sfaturi, ca şi cum celălalt nu este in stare să-şi
determine destinul şi să aleagă, responsabil

In afară de speţele de ineficienţă in comunicare generate de
situarea complementară „ascendentă”, situarea „descendentă” poate fi,
de asemenea, percepută ca o formă de distanţare, prin nevoia de:
1. submisie, subordonare: „facem după cum doriţi”;
2. mascare a trăirilor, de a nu reacţiona cursiv la mesaj;
3. a nu refuza, de a permite aproape orice.

Efecte si consecinte
Capacitatea de a spune nu, de a refuza, este un indicator al nivelului de independenţă. Individuarea presupune acceptarea propriilor nevoi şi dorinţe ca primordiale in raport cu dorinţele celuilalt. In măsura in care expresia personală este resimţită afectiv ca interzisă sau subordonată dorinţelor unei alte persoane, refuzul solicită costuri personale ridicate. Individul care nu poate refuza se simte constrans la acceptarea necondiţionată a dorinţelor celuilalt şi la reprimarea alor sale. Consecinţele sunt dificultatea de a se apăra, anxietate, frustrare, agresivitate pasivă, autodevalorizare, depresie, evitarea contextelor de comunicare, in special a conflictelor

No comments:

Post a Comment