Comunicarea
apare, ca fundament ontologic: este inerentă lumii fenomenale (după cum este
percepută de individul uman), astfel incat este imposibil ca două entităţi să
nu comunice.
Prin comunicare se
constituie lumea internă a subiectului, se degajă tensiuni intrapsihice şi se
asamblează o perspectivă, impărtăşită in diferite grade, asupra lumii. Prin
comunicare un individ işi poate constitui o reprezentare privind starea internă
a sa şi a aproapelui său. Comunicarea este,
drept urmare, un fenomen intrinsec fiinţării. Graţie spectrului său larg,
psihologia comunicării poate oferi o seamă de ipoteze şi vectori de cercetare
uneia din interogaţiile fundamentale ale antropologiei culturale: cum pot
oamenii exista impreună? Direcţiile de studiu şi paradigmele pe care se
intemeiază domeniul de faţă pot constitui şi o ilustrare a unei alte
interogaţii majore circumscrise aceleiaşi nevoi de cunoaştere a omului: cum pot
fi oamenii atat de diferiţi? Dacă sub aspect afectiv diferenţa este creată de
intreaga istorie a individului şi mai ales de raportul său cu prezentul, sub
aspect teoretic, cognitiv, una dintre sursele alterităţii epistemice o constituie
paradigma. Pentru a discuta problematica manierei in care putem cunoaşte in
genere şi, in speţă, fenomenul comunicării, să pornim de la un spaţiu comun. O
problemă de fond a analizei comunicării se referă la inţelegerea modului in
care se transmite mesajul. De pildă, dacă se loveşte cu piciorul o piatră,
aceasta va prelua de la picior energia cinetică şi se va deplasa o anumită
distanţă. Deplasare care va putea fi calculată, sub varii parametri, in raport
cu cantitatea de energie transmisă, greutatea pietrei, forma acesteia, forţa de
frecare a suprafeţei pe care este dispusă etc. Dacă acelaşi picior loveşte un
caine, relaţia dintre obiectul care loveşte şi obiectul lovit devine de altă
natură.
Reacţia cainelui va fi determinată nu de energia primită
prin lovitură, ci de energia produsă de metabolismul său (fizic sau psihic).
Ceea ce se transmite nu mai este energia ci informaţia; sunt două contexte
informaţionale care interacţionează. Prin urmare, in ultima situaţie, nu se
transmite energie, ci energie insoţită de informaţie, context de o complexitate
aparte. Cele două situaţii (interacţiunea cu piatra şi cea cu animalul) pot fi
reprezentate prin două modele diferite, cel al transmiterii „energiei” şi cel
al transmiterii „informaţiei”, cu consecinţe asupra inţelegerii
determinismului: cauzalitate
liniară (primul
caz) şi cauzalitate
circulară (al doilea caz).
No comments:
Post a Comment