Modalităţi de
prevenire a conflictelor
Ascultarea
activă
Ascultarea activă constituie
o tehnică de conversaţie prin care ii comunicăm interlocutorului semnificaţia
pe care o acordăm mesajului său. Ea este foarte utilă in rezolvarea propriilor
conflicte interpersonale, precum şi in medierea conflictelor organizaţionale. Ascultarea
activă optimizează comunicarea. Ea poate fi folosită in trei scopuri: pentru
informare, ca suport moral sau pentru reducerea agresivităţii interlocutorului.
Exprimarea asertivă
Aserţiunea-EU este o frază prin care se
incepe discuţia sau procesul de rezolvare a unui conflict. Prin aserţiunea-EU
comunicăm ceva altei persoane referitor la modul in care ne simţim in legătură
cu acea situaţie, fără să blamăm şi fără să impunem modalitatea de soluţionare.
Aceasta arată, intr-un mod impersonal:
care
este situaţia care ne incomodează (cind …)
ce
efecte are asupra noastră (simt / sunt …)
care sunt cauzele sau motivele care au generat-o (deoarece …)
cum
am dori să se rezolve (aş vrea ca eu să …)
Incurajarea stimei de sine
a celuilalt – condiţie a prevenirii conflictelor
Metode de rezolvare a
conflictelor
Controlul
conflictului
Controlul conflictului se referă la o scară largă
de comportamente şi are un sens mai vast, care acoperă termenii de rezolvare a
conflictului şi managementul conflictului. Deosebim
trei condiţii necesare şi suficiente pentru controlul eficace al conflictului şi
anume: capacitate, oportunitate şi voinţă.
Analiza conflictului
Analizarea sau intocmirea hărţii conflictului permite segmentarea
acestuia in componente şi denumirea lor. Acest lucru este vital in procesul inţelegerii
dinamicii conflictului şi in alegerea metodelor de control efectiv. Intocmirea hărţii este primul pas in intervenţia cu
scop de management a unui anumit conflict
Soluţionarea
conflictului: stiluri de rezolvare a conflictului
Evitarea. Evitarea presupune comportament neasertiv şi necooperant. Oamenii folosesc acest stil pentru a se menţine
departe de conflict, a ignora neinţelegerile sau a rămane natural.
Forţarea. Forţarea presupune comportament asertiv şi necooperant
şi reflectă o abordare caştig-pierdere a conflictului interpersonal. Aceia care
folosesc acest stil incearcă să-şi atingă propriile scopuri fară să se gandească
la alţii.
Acomodarea. Stilul de acomodare reprezintă un comportament de cooperare, dar neasertiv.
Acomodarea poate reprezenta un act de altruism, o strategie pe termen lung in
direcţia incurajării cooperării cu ceilalţi, a acceptării dorinţelor celorlalţi
Compromisul. Compromisul este comportamentul aflat la
un nivel intermediar intre cooperare şi asertivitate. Se bazează pe „a oferi şi
a primi” şi presupune o serie de concesii. Compromisul este adesea folosit şi
general acceptat ca o metodă de rezolvare a conflictului. Aici nu există un
invingător sau un perdant clar. Mai degrabă se demonstrează o dorinţa de a raţionaliza
obiectul conflictului şi a accepta soluţia care oferă o satisfacere incomplete
a nevoilor părţilor.
Negocierea Negocierea este un dialog
intre două sau mai multe persoane prin care acestea incearcă să ajungă la o inţelegere
(acord) care să constituie rezolvarea unei probleme comune
No comments:
Post a Comment