Tuesday, February 7, 2012

11.12 Comunicarea paradoxală Teoria tipurilor logice. Schimbarea fundamentală.




 Teoria tipurilor logice. Schimbarea fundamentală. Tipuri de paradox.
Paradoxul constă intr-o contradicţie care reiese dintr-o deducţie corectă, pe baza unor premise consistente. Forma prototip de paradox este cea logico-matematică: o clasă nu poate fi un membru al ei inseşi – ceea ce conţine toate elementele unei colecţii nu poate să fie un element
al acelei colecţii. Deşi acest concept este produsul analizei logice a modului in care se produc judecăţile, depăşeşte sfera specific cognitivă pentru a se inscrie, intr-o accepţiune largă, ca fenomen legat de existenţa umană in genere. Spre exemplu, libertatea, in viziune existenţialistă,
este un concept paradoxal, intrucat singura libertate este aceea de a nu fi liber. Paradoxul se creează la interferenţa dintre capacitatea de construcţie logică a lumii cu cea de trăire a lumii. De exemplu, orice joc este paradoxal: este caracterizat prin faptul că ceea ce se intreprinde de către
jucători nu are semnificaţia proprie acelei activităţi, ci o alta, stabilită prin reguli. Semnificaţia jocului trimite spre valorile pe care le propune un anumit mediu social şi spre intregul specific interacţional al individului, al grupului şi comunităţii. Semnificaţia unui joc sportiv nu constă in regulile sale (punctaj, victorie etc.) ci in (re)trăirea prin delegaţie ludică a tuturor situaţiilor c care un individ se confruntă in propria societate: norme, autoritate, individualism vs. comunitarism, nedreptate, şansă, prestigiu, oprobriu etc. Graţia acestui raport, de trăire „ca şi cum”, prin joc, a dinamicii şi conţinuturilor sociale, jocul sportiv operează ca model expresiv al tensiunilor la care societatea il supune, propunand maniere „ideale” de interacţiune, precum cea de fair-play.
Este paradoxală relaţia dintre schimbare şi permanenţă?38 Să pornim, alături de reprezentanţii Şcolii conduse de G. Bateson, de la următorul cadru (situaţie) de reflecţie: iarna, cind temperatura exterioară scade, pentru a menţine temperatura interioară constantă este necesară suplimentarea cantităţii de căldură disipate de radiator. Prin urmare, cu cat este mai frig afară cu atat trebuie să fie mai cald radiatorul, cu cat este mai frig, cu atat trebuie compensată temperatura. Acest raport se constituie intr-un principiu, a face mai mult acelaşi lucru, cu largă aplicabilitate implicită in cotidian. In genere, cu cat un individ nu se comportă conform cerinţelor care i se impun cu atat constrangerea va fi mai importantă. De exemplu, o persoană tristă trebuie cu necesitate inveselită („Hai, nu mai fi tristă!”). Un insomniac trebuie făcut să doarmă, de către familie, de medic şi, in primul rand, ca o necesitate personală. Cu cat este mai tristă sau mai insomniacă persoana respectivă, cu atat eforturile de a o inveseli sau de a o adormi sunt şi mai susţinute. Acelaşi „principiu” se aplică in cazul oricărui tip de conflict:
A ii cere ceva lui B, B nu vrea să-i ofere acel lucru. Cu cat cererea lui A devine mai puternică, cu atat B trebuie să se impotrivească mai mult. Aplicarea implicită a „principiului” determină creşterea tensiunii şi exagerarea conflictului. Pentru a obţine o schimbare veritabilă trebuie deseori acţionat contra „bunului-simţ”, intr-o manieră ilogică: a nu cere celui trist să fie vesel, a nu cere insomniacului să doarmă. Mai precis, a găsi modalitatea in care să convingi insomniacul că nu trebuie să doarmă.

No comments:

Post a Comment